מחשבות בסיסיות על אוזדה-ריו המודרני

המקור פורסם כאן: https://fetlife.com/users/1520584/posts/4273495 על ידי Ropeknight
תרגום ברשותו של Ropeknight, http://ropeknight.com 

מעת לעת אנחנו מזמינים חובבי חבלים מגרמניה ומחוץ לארץ על מנת ליהנות ביחד ולהתוודע להשקפות שונות. מפגשים אלו הם בנוסף למפגשי החבלים הקבועים של כל אחד מאתנו. למשל בשבוע שעבר המפגש סבב סביב השקפותיו של סנסאי יוקימורה הרוקי (Yukimura Haruki). באחת השיחות אודות אוזדה-ריו (Osada-ryu) הבנתי שבחלק מהאזורים, הטכניקות [של אוזדה-ריו] מפורשות שלא כהלכה כרצף של דפוסי קשירה קפדניים ומבנים אשר משמשים על מנת להכשיר מתחילים לשיבארי. מכיוון שאני מכיר את אוזדה-ריו מבפנים אני מבקש להביע את דעתי על מנת להסביר יותר לגבי “סגנון פופולארי זה” ומתוך תקווה להציג פרספקטיבה רחבה יותר שאינה מצמצמת את הסגנון רק לדפוסי קשירה ומבנים.

לאנשים מבחוץ [לא מאוזדה ריו] אופני הקשירה השונים נראים לעיתים באופן שגוי כצורות ומנחים [מנחי גוף]. יתכן שאחת הסיבות לכך היא שטכניקה היא האספקט שהכי קל ללמד בעוד שהקניית מיומנות [ראויה] לגבי תחושות, רגשות ואינטואיציות היא אתגר משמעותי [למורים ותלמידים]. התקשורת בין הקושר למודל – הנשמה של הריו, אינה נהירה לקהל הרחב [שלא מכיר את אוזדה-ריו מבפנים]. ובכל זאת, מהות השיבארי [קינבאקו], המטריה הפילוסופית – בדיוק אליהם בדיוק מכוון סטיב אוזדה (ואני מסכים עם גישה זאת במובנים רבים) כאשר פיתח את השיטה ההוליסטית המורכבת.

אוזדה-ריו מציע מגוון נרחב של “יחידות מיקרו” או “מודלים”, “שיטת לימוד” שלמה “למתחילים ולמתקדמים”, וזוהי ככל הנראה הסיבה בגינה אוזדה-ריו היא השיטה הנפוצה ביותר בעולם. כשיטה “פתוחה” היא [כל הזמן] מתפתחת כך שהיא כוללת את הפיתוחים האחרונים בתחום אמנות הקשירה היפנית. במיוחד פתיחות זאת לעומת דביקות בדוגמות היא זאת שמאפיינת את הסגנון! [אוזדה-ריו]. לדעתי אין עוד שיטה המכילה את העומק, מנגנוני הבטיחות, התקשורת וטכניקות החיבור הרגשי. אין עוד שיטה שהופכת את כל אלו לנגישים ומובנים יותר למגוון כה רחב של קושרים המגיעים מרקעים מגוונים כל כך. השיטה מעודדת פרשנות אישית ורגשות אינדיבידואליים לאחר שהושגה שליטה מלאה בבסיס.

כאשר אני משווה את אוזדה-ריו לאסכולות או סגנונות אחרים שאני מכיר, אוזדה-ריו מציגה את המגוון הנרחב ביותר של קשירות בהשפעה יפנית. למשל כאשר נקה מציע התבוננות עמוקה של אסתטיקה ושכלול תקשורת חד כיווני של “סמה” [כאב עז או עינויים], אוזדה-ריו [לעומת זאת] מציע דיאלוג דו כיווני עם המודל וניסיון להבין את הצרכים האישיים של כל מודל. בעוד הסגנון של נקה לא יתאים בהכרח לכל זוג, הסגנון של אוזדה הוא הרבה יותר אוניברסלי ויכול בקלות להתאים לכל אחד ואחת.

על מנת להמחיש זאת לטובת אלו שאינם מספיק מנוסים בשיבארי [קינבאקו]: לכל מודל צרכים שונים שעשויים להשתנות כל יום והם מושפעים ממתחים, מצבי רוח, מצב בריאותי וכדומה. בסגנון של נקה לעומת זאת הרעיון הוא שיש לקושר מושג ורעיון ברור לגבי מה הולך לקרות ואיך ליישם רעיונות אלו – מה שבדרך כלל יוביל לסספנשן כאשר למודל תוענק חוויה מאתגרת, פיזית ורגשית המאופיינת בסבל וכאב. אם הנ”ל מתאים למצב המנטאלי של המודל הסשן יהיה מרטיט [במובן החיובי, אבל מה אם לא?]

באוזדה-ריו [לעומת זאת] על הקושר להתקרב אל המודל באופן “פתוח” ללא תכנית. על הקושר להקשיב ולקורא את המודל, הקושר מנסה לחוש (בכל רגע נתון בסשן) לאן המסע צריך להגיע. [באופן זה] למודל חלק משמעותי ב”תקשורת” ולכן היא יכולה להשפיע בתגובותיה לאיזה כיוון יובל הסשן. באופן זה סשן יכול להיות מאוד עדין או קשה.

סשן שהוא רק בסטייל “יוקימורה” (קונספטים המשולבים באוזדה-ריו) או רק בסטייל נקה יכול להיות מאוד אינטנסיבי ומספק, ועדיין, מבחינתי אלו מוגבלים לסיטואציות מסוימות. לטעמי האיכויות הייחודיות של סשן חבלים נע במנעד נרחב של אפשרויות ובחירות וזהו זמן יקר מאוד בו שני אנשים מבלים יחדיו, זה מה שמושך אותי באוזדה-ריו. ככזה, אוזדה-ריו הוא המגוון ביותר מכיוון שהוא מציע כל דבר, החל מליטוף חבל ועד לעינויים, והוא גם אידאלי למתחילים מכיוון שגם מציג שיטת לימוד מקיפה וגם מעניק קונספט המאפשר לכל אחד לשפר את חיי השיבארי שלו/שלה.

לכן יהיה זה מוטעה ולא מכבד, אם אנשים אלו ואחרים עם ידע מוגבל לגבי המהות של אוזדה-ריו, יציגו שיטה זאת כצבורה של דפוסים מכנים ותבניות. תהיה זאת טרגדיה עם אנשים ללא הכשרה מתאימה ילמדו את הטכניקות של אוזדה-ריו מבלי שיבינו את הקונספט הפילוסופי המגיע עם השיטה.

[באוזדה-ריו] מטרה ראויה תהיה השגת אמפתיה והבנה על מנת לאפשר למודל להגיע למלוא הפוטנציאל הגלום בה כבת אנוש מקסימה. הדגש הוא על האהבה, טוב הלב והבנה, זה מה שאני מוצא באוזדה-ריו.

קשירה היא לא “תבניות” או חזרה על טכניקות באופן עיוור, שיבארי בסופו של דבר מגיע מהלב. אני מאחל לכולם קשירה מהנה וזמן חבל נעים. וזכרו: הסגנון המהנה ומענג ביותר הוא תמיד זה שאתם מרגישים בליבכם.

כתיבת תגובה