עיצות לקושרים ונקשרים

הדברים הבאים מבוססים על עצותיו של Topologist http://crash-restraint.com/advice.
חלקים נרחבים תורגמו על ידי Kinbaku Semenawa באישורו והסכמתו של Topologist וניתן להפיץ מסמך זה בצורה חופשית. התרגום אינו נאמן למקור בהכרח, חלק מהדברים שונו לאור אופי ורוח קהילת “החבלנים” הישראלית, הבדלי שפה וכדומה. תוספות שלי יופיעו בסוגריים מרובעים, הדברים מנוסחים בדרך כלל כהמלצות שכן אינני רואה את עצמי כאוטוריטה או בעל סמכות (גם אם במקור מנוסחים כחד משמעיים). במקרים בהם לדעתי קיימת הסכמה נרחבת לגבי דברים אלו ואחרים, הם ינוסחו יותר כהוראות, אך הם עדיין רק נקודות למחשבה. המילה “קשירה” מתייחסת גם לתלייה, סספנשן, וכל פעילות המערבת חבלים.

קושרים

כאשר אתם מחפשים נקשרים חדשים

·         מקובל שלא לגעת באדם ללא אישור מילולי מפורש (לרבות נגיעה בציוד, בגדים וכדומה) [מקובל שאדם הנוגע באדם אחר ללא רשות מורחק מהמקום]

·         מקובל שלא להפריע לסשן בזמן התנהלותו – לא מילולית ובטח שלא פיזית, אלא אם המשתתפים הזמינו אתכם מיוזמתם [אלא אם מדובר במקרה חירום הדורש עזרה מידית, נהוג שהמפריעים לסשנים או סספנשן מורחקים מידית מהמקום]

·         אל תניחו שאם נקשר/ת כלשהם עושים משהו עם מישהו אחר, הם ירצו לעשות זאת אתכם

·         [ככלל לדעתי על הנקשרים לבקש להיקשר מיוזמתם, ניתן להציע להם או לעודד אותם בעדינות, אך יש לשמוע אותם מבקשים זאת מפורשות. בכל מקרה אין לשדל אנשים להיקשר, שדלנות היא פגיעה בשיקול דעת וברצון חופשי]

 

כאשר אתם קושרים מישהו חדש

·         רצוי לדבר על גבולות ומטרות לפני המשחק [בכל מקרה לדעתי כדאי לעשות את הכי “לייט” שאפשר, תלמדו להכיר אחד את השני תוך כדי דברים פשוטים ולא מסוכנים, תייצרו חוויה טובה, רק לחוויות טובות יכול להיות המשך, ואחרי זה לפני שתתקדמו לדברים קשים או מסוכנים יותר – דברו אחד עם השני על הכול]

·         מומלץ ומקובל לשאול את הפרטנר/ית החדשים לגבי היסטוריה רפואית [ושאר מגבלות גופניות ונפשיות]

·         כדאי מאוד לספר לנקשר/ת על כל הסיכונים [הרלוונטיים שאתם מודעים אליהם, ולעודד את הנקשרים לברר לגבי סיכונים אלו בעצמם]
[אם לא סיפרתם לנקשרים על הסכנות והם יפצעו – תהיה להם כל הלגיטימציה לכעוס עליכם מכיוון שהסתרתם מידע ובכך מנעתם מהם בחירה מתוך שיקול דעת חופשי. מצד שני אם סיפרתם כל מה שאתם יודעים כולל עידוד הנקשרים להמשיך ולברר לגבי הסכנות בעצמם, ועדיין תתרחש פציעה, הרי הנקשרים שידעו בדיוק למה הם מכניסים את עצמם, הם אולי לא יקבלו את פציעתם בשוויון נפש אך ידעו שאל להם לבוא בטענות כלפיכם שכן ידעו היטב ומראש את הסכנות ובחרו לסכן עצמם בדעה צלולה, מבחירה חופשית, וללא הפעלת לחץ]

·         מקובל להציע מילת ביטחון או סימנים מוסכמים [בקשירות וסספנשן נהוג ומומלץ להתייחס לכל טענה או בקשה של הנקשים]

·         כדאי לקבוע יחדיו פרוצדורות לבדיקת מצב הנקשרים [למשל כאשר הקושרים לוחצים את יד הנקשרים על הנקשרים ללחוץ את ידם חזרה ואז למתוח את אצבעותיהם]

·         מומלץ מאוד שלא להשתמש בטכניקות בהם אינכם שולטים על נקשרים שאינכם מכירים [לגבי נקשרים שאתם מכירים – תאמו זאת מבעוד מועד וודאו שהם מודעים לכך, וודאו שזה רצון הדדי משותף, שאין הפעלת לחץ על הנקשרים, שהם מבינים את הסכנות של ביצוע הדברים על ידי אדם שאינו מנוסה ומקבלים סכנות אלו על עצמם].

 

תוך כדי הקשירה

·         כדאי מאוד שלא לעשות דברים הגדולים מיכולותיכם, [במידה ותרצו להרחיב את יכולותיכם לדעתי כדאי מאוד לבקש הדרכה והשגחה, אבל לא מכל אחד – רק ממי שהראו הוכחות ושאתם סומכים עליהם]

·         אל תקשרו שיכורים או בעלי שיפוט לקוי

·         מומלץ שלא לדחוף את הנקשרים מעבר ליכולותיהם, ניסיונם ולהיזהר מאוד מתנוחות או קשירות בהם מרגישים הנקשרים שלא בנוח

·         אל תתעלמו מסימני אזהרה כמו עקצוצים, חוסר תחושה, אי נוחות, בקשה להרפות חבלים, להתאים מתחים, להזיז חבלים, או להשתחרר מהקשירה [ככל הנראה יש סיבה טובה בגינה אדם שביקש להיכנס אל תוך החבלים לפתע מבקש להשתחרר מהם, לא ניתן לתאר את כל התחושות במצבי לחץ ותוך כדי קשירה, ולכן התייחסו לבקשות שכאלו בכובד ראש]

·         אל תגרמו לנקשרים לתחושת אי נוחות [פיזית ונפשית] אם הם מרגשים שקשירה כלשהי אינה מתאימה להם, קישרו את הנקשרים בצורה שמתאימה להם [לכל אדם רגישויות אינדיבידואליות]

·         אל תמשיכו את הקשירה אם הנקשרים מדווחים על סחרחורת, רואים כתמים [טשטוש ראייה] או צלצול באזנים, מפתחים זיעה קרה או הופכים מבולבלים. במקרים שכאלו הם עשויים להתעלף או להקיא [ואגב תמיד תחשבו מראש מה תעשו במידה והנקשרים יתעלפו]

·         תמיד וודאו שיש לכם מספרי חובשים או סכין חילוץ בהישג יד

·         חובתכם ללמוד ככל שביכולתכם על מעיכת עצבים ואנטומיה [ושאר ענייני בטיחות]

·         כדאי לבדוק מעת לעת שלנקשרים תחושות וכוח נורמליים בגפיים

·         כדאי מאוד ואפילו מומלץ בחום לקבל הדרכה נאותה ומקצועית ככל הניתן לגבי סספנשן

·         לעולם אל תשאירו נקשרים קשורים ללא השגחה

·         לעולם אל תאפשרו לאנשים נוספים להצטרף לקשירות שלכם, אלא אם כל הצדדים הסכימו על כך מראש

·         כדאי להגן על הנקשרים מפני התערבויות של אנשים אחרים בזמן הקשירה ומיד לאחריה

·         יש להימנע מחבלים על החלק הקדמי של הצוואר

·         כדאי מאוד להימנע מהנחת חבלים על הזרועות העליונות (עד שנרכש ניסיון וידע מתאים)

·         יש להימנע משימוש בנקודות עיגון שלא נבדקו ואושרו לשימוש

·         תמיד יש לקחת בחשבון את האפשרות הגרועה ביותר ולדעת מה לעשות אם היא מתממשת, למשל מעיכת עצב, נפילה, הפסקת חשמל או שריפה

 

נקשרים

כאשר אתם מחפשים קושרים חדשים

·         אל תניחו שקושרים יודעים מה הם עושים רק בגלל שהם נשמעים מנוסים, בגלל שיש להם תיק מלא חבלים, קרבינות טבעות סספנשן וצעצועים, או בגלל שהם מספירם לכם שהשתתפו באיזו הדרכה או סדנא, תהיה מכובדת ככל שתהיה

·         כדאי לבדוק המלצות ולוודא שהם אמינות [בניגוד לרכילות], למשל לשוחח עם נקשרים שכבר נקשרו על ידי קושרים אלו [לעומת “התרשמות כללית” שמקורה ככל הנראה בקנאת חבל או פין. אגב במקרים שמדברים עם אקסים של הקושרים דעו שיתכנו משקעים רגשיים ולכן חוות דעתם עשויה להיות מוסטת. לדעתי יש להבדיל בין יכולות קשירה ליכולות אישיות בשאר תחומי החיים, אלא כמובן אם אתם מחפשים רק זוגיות ואז אולי יכולות הקשירה בכלל לא רלוונטיות]

·         התעלמו מטענות כמו “נשלטים אמתיים… [יעשו כך וכך בלי להתווכח, בלי לחשוש ובלי לשאול שאלות, תסמכו עלי הכול יהיה בסדר…] ” [טענה לפיה] עליכם להיות כנועים באמת כדי להיות נקשרים טובים, או [טענה לפיה] להיקשר ולהיתלות יעזור להם להיות נשלטים טובים [יותר, או תוכיח את התמסרותכם]

·         הימנעו מלהיקשר עם קושרים שלא מסכימים או מכבדים את גבולותיכם או לא מתייחסים למילת הביטחון

·         [המחבר מציע גם להימנע מלהיקשר עם אנשים הנמנעים ממגע עם הקהילה, יש לי השגות בעניין זה. ישנם קושרים מקובלים מאוד בקהילה שאינם בהכרח בטיחותיים או/ו מכבדים גבולות, יתכן גם שהם אחראים להרבה תאונות ופציעות אך מצליחים להסתיר זאת. מקובלות בקהילה היא יותר עניין חברתי והוא בין היתר רצונו של הקושר להסתובב בין אנשים ולהתרוצץ בין מסיבות ומפגשים – יש אנשים שמעדיפים לצאת לבלות לעיתים רחוקות יותר. בכל מקרה מקובלות חברתית אינה רלוונטית ליכולות כמו תקשורת בין אישית ומיומנות בסיטואציה של קשירה. מצד שני ישנם קושרים המנודים מקהילה מכיוון שאנשים ראו כיצד אינם מכבדים את הנקשרים וגבולותיהם ואפילו ראו כיצד נקשרים נפגעו לאור אלו.
אבל חשוב להדגיש כי יש קושרים מעולים, רגישים, המכבדים את הנקשרים וגבולותיהם – אשר מנודים מהקהילה לאור קינת חבל ופין, כאשר הקושרים היותר מקובלים חברתית החליטו במודע לנדות אותם על מנת “שלא יגנבו להם נקשרות”. כמו כן קיימים קושרים מעולים המעדיפים לקשור בצורה יותר אינטימית בביתם, וזה בדרך כלל לאור ניסיונם הרע עם הפרעות והצקות של אנשים שהתערבו להם בסשנים.
כמו כן הבדילו בין אדם מקסים שהוא קושר גרוע, לבין קושר מעולה שיתכן הוא אדם בלתי נסבל. לכל אחד מעלות וחסרונות, המציאות בדרך כלל אפורה ולכן אין כאן כללים חד משמעיים, רק שיקול דעת.]

·         אם מישהו עושה לכם משהו לא נוח או מפר את גבולותיכם דברו בבירור, אם אתם במפגש פומבי דווחו מיד למארחים

 

כאשר משחקים עם מישהו חדש

·         אפשר לבקש מחברים שמכירים אתכם ואת הגבולות שלכם להתבונן [סכמו מראש עם הקושרים שלחבר/ה ספציפיים רשות לעצור/להתערב בקשירה ועל הקושרים להישמע להם]

·         ודאו שהקושר ידע מה הצרכים שלכם לפני, תוך כדי, ואחרי הקשירה

·         ספרו לקושרים שלכם על כל בעיה רפואית, פציעות קודמות או מגבלות פיזיות/רפואיות

·         אם יש מישהו שתרצו שיצטרף תוך כדי הקשירה או מיד לאחריה – תאמו זאת עם הקושרים

·         וודאו שיש מילת ביטחון מוסכמת כולל שפת גוף המלמדת על מצוקה כלשהי, במיוחד אם תהיו עם מחסום פה

 

כאשר משחקים בחבלים

·         אל תקפצו לתנוחות וקשירות [ותליות] הגדולות על מידותיכם ללא ניסיון [אם אתם רוצים לנסות משהו חדש כדאי לעשות זאת עם קושרים שאתם כבר מכירים, סומכים עליהם, ובטוחים שהם יעזרו לכם להשיג את הניסיון החדש שלב אחרי שלב ובזהירות]

·         אל תיקשרו אם אתם מיובשים, רעבים או חולים

·         אל תיקשרו כאשר אתם שיכורים או כאשר כושר השיפוט שלכם לקוי

·         כדאי לעשות חימום ומתיחות לפני הקשירה

·         תתקשרו עם הקושרים כאשר משהו לא מרגיש נכון [בקשירות, אם זה מרגיש לא בסדר – זה בדרך כלל לא בסדר]

·         אל תתעלמו מתחושותיכם, הגוף שלכם יודע מה טוב בשבילו, אל תהססו לבקש לסיים את הקשירה, לעשות משהו אחר או לקחת הפסקה

·         תלמדו ותכירו את הגוף שלכם כך שתדעו מה טוב עבורכם, הכירו תסמינים המעידים על סכנה או פציעה בהתהוות

·         דברו עם נקשרים אחרים ובקשו מהם לספר לכם כיצד הם שומרים על עצמם במהלך קשירות

·         אל תסתמכו על שיקול הדעת הבלעדי של הקושרים לגבי ענייני בטיחות, קבעו לעצמכם איזה פעילויות/תנוחות בטוחות עבורכם, והתעקשו על כך

·         תמיד יש לשים לב לסימני אזהרה של לחץ על עצבים, עקצוצים, חוסר תחושה ואבדן כוח/תנועה – לכל אלו יש להתייחס בשיא הרצינות גם אם לא מרגישים תחושת כאב. נזק ארוך טווח עשוי להיגרם במהירות [תוך שניות] וללא תחושת כאב או חוסר נוחות 

כתיבת תגובה